MS ISO 9001:2015

SISTEM PENGURUSAN KUALITI
MS ISO 9001 : 2015
(Majlis Daerah Besut)

01

LATAR BELAKANG

Manual Kualiti ini disediakan untuk memenuhi matlamat dan objektif Sistem Pengurusan Kualiti Majlis Daerah Besut selaras dengan kehendak dan keperluan MS ISO 9001 : 2015. Ianya mengandungi dasar kualiti, objektif kualiti, penerangan ringkas mengenai Sistem Pengurusan Kualiti dan prinsip-prinsip asas yang memandu pelaksanaan perkhidmatan teras Majlis Daerah Besut iaitu meliputi perkhidmatan kebersihan dan perkhidmatan menyediakan kemudahan – kemudahan awam bagi kemudahan penduduk. Manual Kualiti ini diperlengkapkan lagi dengan Prosedur Kualiti, dan Dokumen Sokongan yang berkaitan dengannya seperti borang, pekeliling, Akta, Ordinan dan lain-lain.
02

KEPENTINGAN ISO

Fokus untuk mencapai hasil yang dirancang.
Fleksibiliti untuk maklumat yang didokumenkan.
Kawalan risiko yang lebih baik
Kawalan proses yang lebih baik yang membawa kepada hasil yang lebih baik.
Peningkatan Kepuasan Pelanggan
Pengekalan dan kesetiaan pelanggan
Imej dan reputasi yang lebih baik
Kreadibiliti yang lebih baik
03

VISI

Menjadi sebuah perbandaran pelancongan dan pendidikan yang dinamik dan sejahtera.
04

MISI

Memelihara kesejahteraan masyarakat menerusi pembangunan fizikal dan insaniah serta tadbir urus yang cemerlang.

SKOP PENSIJILAN

  • Sistem Pengurusan Kualiti MDB diwujudkan untuk pelaksanaan pengurusan perkhidmatan:
  1. Kawalan Pembangunan (OSC, Kawalan Bangunan, Perancang Bandar dan Desa Dan Kejuruteraan Awam).
  2. Kawalan Perniagaan (Pelesenan)
  3. Penilaian dan Pengurusan Harta 
  4. Penyelenggaraan Insfrastruktur dan Kemudahan Awam
KEPERLUAN STANDARD MS ISO 9001 : 2015
Klausa Tajuk
KLAUSA 4 Konteks Organisasi
KLAUSA 5 Kepimpinan
KLAUSA 6 Perancangan
KLAUSA 7 Sokongan
KLAUSA 8 Operasi
KLAUSA 9 Penilaian prestasi
KLAUSA 10 Penambahbaikan
POLISI KUALITI MDB
“ Kami Majlis Daerah Besut komited memberikan perkhidmatan Pihak Berkuasa Tempatan yang berkualiti, cekap, amanah dan berintegriti. Dalam melaksanakan perkhidmatan di atas kami akan sentiasa memenuhi keperluan yang ditetapkan oleh pihak berkepentingan seperti SUK, KPKT, MPKK, pelanggan, orang awam dan pihak berkepentingan lain yang releven. Majlis Daerah Besut akan sentiasa menambah baik SPK secara berterusan bagi memenuhi pihak berkepentingan yang berubah dari semasa ke semasa. Dasar kualiti ini menjadi asas dalam pembentukan/penetapan/pewujudan objektif kualiti kami.”

DOKUMEN SISTEM PENGURUSAN KUALITI
Dokumen SPK perlu mengandungi :

  • Penyataan Polisi Kualiti dan Objektif Kualiti MDB;
  • Manual Kualiti;
  • Prosedur Kualiti yang didokumenkan mengikut keperluan standard
  • Dokumen-dokumen sokongan yang membantu perjalanan proses dengan berkesan;
  • Rekod-rekod kualiti yang diperlukan oleh standard
OBJEKTIF KUALITI TEMPOH / PETUNJUK PRESTASI
Menyelaras dan memproses KM, Pelan bangunan 90% penyelesaian permohonan
Mengedar permohonan cadangan pemajuan kepada jabatan Teknikal untuk ulasan / perakuanbangunan 3 hari bekerja setelah permohonan didaftarkan jika permohonan lengkap
Menyelaras dan mengendalikan mesyuarat JK OSC 2 kali sebulan
Menyediakan surat makluman keputusan permohonan 7 hari bekerja setelah mesyuarat diadakan
Ulasan pelan infra dalam tempoh masa bagi dokumen lengkap 14 hari bekerja
Mengendali aduan kerosakan kemudahan awam / infra
  • Kes kecil – 7 hari bekerja
  • Kes Besar – 14 hari bekerja
Ulasan pelan bangunan dalam tempoh masa bagi dokumen lengkap 14 hari bekerja
Pengeluaran CFO/CCC 14 hari bekerja
Ulasan km dan pelan landskap bagi dokumen lengkap 14 hari bekerja
Sijil KM 7 hari bekerja
Ulasan pembangunan tanah bagi dokumen lengkap 90 hari
Notis pindaan Senarai Nilaian 30 hari selepas keputusan mesyuarat
Surat tawaran sewaan kepada calon 14 hari bekerja
Pengeluaran notis tunggakan sewaan Melebihi 3 bulan tertunggak
Kelulusan lesen dalam tempoh masa bagi dokumen lengkap
  • Kelulusan YDP
    • 30 hari bekerja
  • Kelulusan JK
    • 60 hari bekerja
Memperbaharui lesen Serta merta bagi yang layak
Menyediakan latihan bagi kompetensi kakitangan 80% kakitangan mendapat 8 hari latihan setahun
Menilai prestasi pembekal 80% pembekal Gred A dan B
Pelantikan Kakitangan 6 bulan dari tarikh keluar iklan
Penyelesaian aduan melibatkan perisian dan perkakasan komputer
  • Perisian -14 hari bekerja
  • Perkakasan -30 hari bekerja
Penyelenggaraan pencegahan berkala 100% menepati anggaran kutipan
Mengurus Kutipan Hasil 80% menepati anggaran
Membayar tuntutan mengikut jadual 14 hari bekerja
Pengendalian aduan awam
  • Saluran aduan kepada jab/bah/unit - 3 hari bekerja
  • Tindakan Penyelesaian bagi kes - 7 hari bekerja
  • Tindakan penyelesaian bagi kes besar - 14 - 30 hari bekerja
Mencapai tahap kepuasan pelanggan 70% kepuasan pelanggan

PRINSIP MS ISO 9001 : 2008

PRINSIP TAJUK
PRINSIP 1 Fokus Pelanggan (Customer Focus)
PRINSIP 2 Kepimpinan (Leadership)
PRINSIP 3 Penglibatan Orang (Engagement of people)
PRINSIP 4 Pendekatan Proses (Process Approach)
PRINSIP 5 Penambahbaikan (Improvement)
PRINSIP 6 Keputusan Berasaskan Bukti (Evidence Based Decision Making)
PRINSIP 7 Pengurusan Hubungan (Relationship Management)

BADAN PENSIJILAN
MDB telah melantik tetuan
SIRIM QAS INTERNATIONAL SDN.BHD.
Bagi tujuan pensijilan Sistem
Pengurusan Kualiti MS ISO 9001 : 2008

PROSEDUR YANG DIBANGUNKAN

Prosedur Kualiti (Wajib)
KOD PROSEDUR
MDB – PK- JPK – 01 Prosedur Kawalan Dokumen
MDB – PK- JPK – 02 Prosedur Kawalan Rekod
MDB – PK- JPK – 03 Prosedur Audit Dalaman
MDB – PK- JPK – 04 Prosedur Kawalan Ketidakpatuhan Produk
MDB – PK- JPK – 05 Prosedur Tindakan Pembetulan
MDB – PK- JPK – 06 Prosedur Tindakan Pencegahan
MDB – PK- JPK – 07 Prosedur Mesyuarat Kajian Semula Pengurusan
00838547
  • Kemaskini : Rabu, 09 Oktober 2024 |  Jumlah Pelawat :
Image

MAJLIS DAERAH BESUT,
22200 Besut,
Terengganu Darul Iman.

Ahad - Khamis : 8:00pg - 5:00ptg

T : +609 6956 388
HL : +609 6957 400
F : +609 6956 199
E : mdb@terengganu.gov.my

IKUTI KAMI

Penafian : Majlis Daerah Besut (MDB) tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam laman ini.

Paparan Terbaik : Menggunakan versi terkini pelayar Internet Explorer / Mozilla Firefox / Google Chrome / Safari dengan resolusi 1366 x 768.

Hakcipta Terpelihara © 2024 Majlis Daerah Besut

Majlis Daerah Besut

MyGov Portal Amiro Technology Sdn Bhd

TERENGGANU PAY

Dasar Privasi